„Saját bőrében”: énképek és identitások mozgóképen. A személyes érintettségre alapozott közösségi/részvételi filmkészítés

A Magyar Filmtudományi Társaság éves konferenciája

2023. november 3-4.

Felhívás

A Magyar Filmtudományi Társaság és az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem konferenciája

A saját kortárs kultúránkat meghatározó, identitáspolitikai szempontú újrarendezésekben, mint
például a posztkolonializmus, a társadalmi nem, a feminizmus, a kritikai rassztanulmányok, az
interaktivitást vizsgáló médiatudományi megközelítések, elhelyezhetjük a személyes (individuális
vagy kollektív) érintettséget és a részvételiséget is mint különös szempontot. A legtöbb mozgóképet
meg lehet közelíteni azon közösség felől, amely azt készíti, illetve befogadja, és ezek érintettsége
felől. (Ld. ezzel kapcsolatban a korai filmelméletet, például Brechtet a filmművészet közösségi
jellegéről vagy Balázs Béla írásait a hősök nélküli tömegfilmről és arról a kívánalomról, hogy a film a
társadalmi berendezkedést modellálja.) A legtöbb esetben ezek a filmesemények nem váltak/válnak
identitás- vagy reprezentációpolitikai kérdéssé, de sok esetben igen (vagy latenciájukra az elemzés
révén derülhet fény), továbbá vannak filmesek, akik kifejezetten az érintettséggel vagy azt
kihasználva próbálnak dolgozni. Amikor Lionel Rogosin amerikai független filmes rendező Vittorio De
Sica Biciklitolvajok vagy Robert J. Flaherty Nanuk, az északi című filmjét állítja példaként önmaga elé,
vagy amikor Martin Scorsese vagy John Cassavetes Lionel Rogosin filmjeinek realizmusával példálózik,
vagy amikor Bódy Gábor Cassavetes filmjeiről mint az amerikai független film kiemelkedő alkotásairól
beszél, akkor (kevésbé explicit módon, de) az amatőr filmszereplők hiteles játéka is a kánonalkotásuk
részét képezi. Ez a realista és/vagy amatőr játék az esetek többségében az érintettségből fakad,
amely különböző szinteken formálódhat a filmezéshez kapcsolódó kreatív gyakorlattá, a
forgatókönyvírástól a szereplésig. A részvételiség tehát nemcsak a színészi-szereplői megtestesítésre
terjed ki, hanem azt az elvont pozíciót is érinti, ahonnan a filmi kijelentések megfogalmazhatóak. A
műfaj klasszikus megvalósulásait a megosztott antropológia (Jean Rouch) vagy a független film
(Lionel Rogosin) köréből ismerjük. De az általuk tudatosan alkalmazott filmes módszert, illetve azt
mint vizsgálati szempontot kiterjeszthetjük olyan területekre, amelyeket ezidáig kevéssé vizsgáltak
ebből a szempontból, illetve ha igen, az az esetek többségében nem lépett túl az egzotikum körén.

A részvételi szempont természetesen alapjaiban határozza meg a kortárs kultúrát és azon belül a
mozgóképet, ha a közösségi médiában zajló termelést tekintjük. A Youtube-on megosztott (amatőr,
profi) mozgóképek gyakran az alkotó(k) privát és publikus identitását tudatosan összemosó
tartalmak, mint például a videóblogok vagy az influenszervideók. Az egyénileg készített mozgóképek
mellett számottevő a közösségi alapon létrejött mozgóképek száma (erre magyar példa a 2014-es
BÚÉK – Egy közös film Magyarországról), amelyeket a részvételiség nem csak a platform által
biztosított lehetőségek szempontjából jellemez, hanem a gyártó közösség tagjainak aktív
bevonódásának szempontjából is. A kortárs részvételi kultúra egy másik, az előzőnél jóval kisebb, bár
hosszabb múlttal rendelkező és tudományosan jóval megalapozottabb részét képezik a szociológiai
és antropológiai kutatások során alkalmazott részvételi alapú vizuális módszertanok (megosztott
vizuális antropológia, aktivista dokumentumfilm, részvételi videó stb.).

A digitális és hálózatalapú részvételiség, valamint a vizuális kutatási módszerek révén létrejövő
kortárs mozgóképes kultúra utólagosan ráirányíthatja a figyelmet egyéb részvételi formákra, melyek
a mozgóképet története során meghatározták, annak akár olyan terrénumait is bevonva, amelyek
elemzése során eddig épp a személyes érintettség és a részvételiség szempontjait hanyagolták el,
például a szerzői filmek és a műfaji filmek esetében.

A konferencia az alábbi témákban ‒ de nem ezekre korlátozva ‒ vár előadás-javaslatokat:
– mozgóképes identitáspolitika; (de)politizált identitás, egzotizált identitás, identitásalapú
alkotói szerepek;
– polgárjogi mozgalmak és regionális különbségeik, filmes vetületeik;
– a bőr determinizmusa; a bőrszín kisajátításai (blackface), a bőrszín kijátszásai (fekete Hamlet,
fehér Othello);
– önéletrajzi vagy önéletrajzi ihletettségű queer filmek, LMBTQ identitás;
– önreprezentáció és önfilmezés a filmben és a videókultúrában;
– az én és a csoport megjelenítésének és elbeszélésének mozgóképi lehetőségei;
– érintés/érintettség, bevonódás, elköteleződés gyakorlatai mozgóképekben;
– részvételi/közösségi filmkészítés hagyományai, gyakorlatai;
– amatőr szereplők, statiszták; az amatőr szereplőkre építő játékfilmkészítés hagyományai;
– antropológiai, szociológiai filmkészítés;
– filmipari szabályozások és intézményes politikák (például az Amerikai Filmakadémia által
bevezetett diverzitáskritériumok a negatív diszkrimináció felszámolásának a céljából);
– a szűkebb (lokális) és tágabb (nemzeti, globális) nézőközönség bevonásának gyakorlatai;
– sztárság, sztáridentitás;
– szelfi, videóhívás, videókonferencia;
– videónapló, vlog, influenszer-szerep.
A 150-200 szavas absztraktokat 2-3 mondatos életrajzi információval (az intézmény megjelölésével)
2023. szeptember 30-ig várjuk a következő címre: fuziza@yahoo.com. A beérkezett jelentkezésekkel
kapcsolatban 2023. október 15-ig visszajelzünk.

Részvételi díj: 7000 Ft, diákoknak, nyugdíjasoknak: 5000 Ft (az egyéves tagdíj összege). A Magyar
Filmtudományi Társaság tagjai számára ingyenes.

Tudnivalók a helyszínnel kapcsolatban: a konferencia az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem főépületében lesz (3300 Eger, Eszterházy tér. 1.). Ez a Líceum épülete a Bazilikával szemben. Az épület környékén csak fizetős parkolóhelyek vannak.
Tudnivalók az utazással kapcsolatban: Budapestről óránként indulnak közvetlen vonatok, a menetidő két óra. Busz ugyancsak nagyjából óránként van, a menetidő rövidebb. A pályaudvar a Líceumtól kb. negyed óra gyalog, a buszok megállója kb. tíz perc.
Tudnivalók a szállással kapcsolatban: elsősorban az egyetem Estella nevű szállodáját ajánljuk az egyetem B épületében, kb. tíz percre a főépülettől – az Estellában van szerény színvonalú hely reggeli nélkül és vannak szállodai színvonalú szobák.
http://www.hotelestella.hu/

A konferencia szervezői: Füzi Izabella (SZTE) és Szíjártó Imre (EKKE)

Program

„Saját bőrében”: énképek és identitások mozgóképen
A személyes érintettségre alapozott közösségi/részvételi filmkészítés

2023. november 3-4.
Eszterházy Károly Katolikus Egyetem, Eger, Eszterházy tér. 1.

Péntek

10.00 Regisztráció

10.30 Rektori köszöntő
Megnyitó (Füzi Izabella és Szíjártó Imre)

10.40 Vitaindító plenáris előadás
Müllner András: Filmtörténet és filmemlékezet identitáspolitikai fénytörésben. Az érintettség változatai, a részvételiség spektruma, nembináris színészet a civil-profi skálán
Moderátor: Pócsik Andrea

11.40 Kávészünet

12.00 Szekció1: Önreprezentáció és szubjektivitás
Moderátor: Kalmár György
Tarnay László: Szubjektív nézőpont a dokumentumfilmben és a szimpátia/empátia különbség
Füzi Izabella: Az önmagaság mediális lehetőségei mozgóképen
Keskeny András: A kvázi-nyilvános médiatérben színre vitt privátlét
Csomán Sándor: Referenciák, válaszok nélkül – fiatalok és a kortárs magyar film

13.40 Ebédszünet

14.40 A Magyar Filmtudományi Társaság éves közgyűlése

15.30 Szekció2: Háború és trauma
Moderátor: Győri Zsolt
Simor Kamilla: A háború reprezentációjának részvételi jellege és „az érzékelés demokratizálódása”
Mikola Gyöngyi: A háború kommentátorai. Orosz nyelvű ukrán és orosz ellenzéki médiaszereplők a Youtube-on
Farkas Boglárka: Édentől keletre – Kulturális trauma, személyes trauma és traumafeldolgozás a Larry című filmben
Kalmár György: A sebesült férfitest identitásképző szerepe a rendszerváltás utáni magyar rendezői filmben

17.10 Kávészünet

17.40 Plenáris előadás
Kovács András Bálint: A filmpoétika statisztikai kutatása nemzetközi együttműködésben
Moderátor: Tarnay László

18.30 Nemzetköziesítés: intézményi kényszer vagy lehetőség?
Moderátor: Füzi Izabella
Meghívott szerzők: Kalmár György, Kovács András Bálint, Pócsik Andrea

19.30 A Magyar Egyetemi Filmdíj átadása. A programot Pócsik Andrea ismerteti. A 2023. év díjazott filmje: Külön falka (Kis Hajni, 2021)

20.00 Dékáni köszöntő
Fogadás

Szombat

9.00 Szekció3: Sztáridentitások és szerepek
Moderátor: Szabó Henriett
Milián Orsolya: We Will Rock You: sztárreprezentáció a Bohém rapszódia és a Rocketman című filmekben
Farkas Viktor: Verisimilitudo és a sztáridentitás kapcsolata az akciófilmben
Tóth Zoltán János: Platformizáció és sztáridentitás
Szíjártó Imre: Kettős szerepben – Eva Ras

10.40 Kávészünet

11.10 Szekció 4: Kisebbségek és többségek
Moderátor: Simor Kamilla
András Csaba: Politikai szubjektum az identitástúltermelés korában. Változatok közösségre a kortárs politikai tömegfilmben
Török Ervin: A posztnacionalista pillanat az Erdély-dokumentumfilmekben
Sághy Miklós: Az idegen a sajátban (Vranik Roland: Az állampolgár)
Antalóczy Fanni: „Ez egy igazi időutazás volt”. Emlékezet és identitás Takács Mária két dokumentumfilmjében

12.50 Ebédszünet

14.00 Szekció5: Dokumentálás és részvételiség
Moderátor: Török Ervin
Szabó Elemér: Jean Rouch filmes „megszállottságának” folyamata. A cinéma vérité etnográfiai, (megosztott) vizuális antropológiai megközelítése
Pócsik Andrea: Cséplő György, „a naiv kommunista”. Fikciós dokumentarizmus, fikciós történeti kutatás?
Győri Zsolt: Felvilágosító „részvételiség”: a szemléletformálás filmes kihívásai a Családi kör műsorában (1974-84)
Lakatos Gabriella: A fikciós filmgyártás kezdeti évei a Magyar Televízióban

15.40 Kávészünet

16.10 Kerekasztal-beszélgetés magyar folyóiratok dokumentumfilmes tematikus számairól (Apertúra, Korunk, Metropolis, Replika)
Moderátor: Szíjártó Imre
Meghívott vendégek: Beretvás Gábor, Margitházi Beja, Müllner András, Török Ervin

17.15 Zárszó és épületbejárás Szíjártó Imrével