Forrás: Fortepan / Bauer Sándor

Magyar Egyetemi Filmdíj 2022 – Beszámolók

Idén is elindultak a Magyar Egyetemi Filmdíj 2022 kurzusai, az alábbiakban a résztvevő oktatók beszámolói olvashatók.

1. Sapientia EMTE Marosvásárhely
Kommunikáció és közkapcsolatok szak
Oktató: Ármeán Otília


Február 28-án indult a Sapientia EMTE Kommunikáció és közkapcsolatok szakos, első éves hallgatóival Marosvásárhelyen az idei MEF-program. Az előzetesen ismertetett filmek közül a csapat választhatta ki, hogy melyikkel kezdünk. Végül a leghosszabb érdemelte ki az indító pozíciót, így az Éden c. filmet (port.hu/adatlap/film/mozi/eden-eden/movie-201184) néztük és beszéltük meg éppen egy hónapja. Ma folytatjuk, ezúttal a Mesék a zárkából (port.hu/…/mesek-a-zarkabol-mesek-a…/movie-224941) a téma. Az Éden esetében a beszélgetés egy kérdéssel zárult, vagyis inkább adósok maradtunk a válasszal: miért is ez a film címe?


2. Sapientia EMTE Kolozsvár
Média Tanszék
Oktató: Blos Jáni Melinda és Virginás Andrea
Segítőik: Farkas Boglárka és Lakatos Mihály

A projekt különlegességét az adja, hogy a kritikai megközelítésű filmelemzéseket eltérő tematikájú kurzusokon végzik a különféle hátterű hallgatók. A művészképzésben, gyakorlati filmes oktatásban, művészetközvetítésben résztvevő diákok, szabadbölcsész és anglisztika szakos diákok az oktatók szabadon választott módszereivel fogják megvizsgálni, megbeszélni a látottakat, majd dönteni azok értékeiről, hiányosságairól. A vetítések és az azokat követő beszélgetések helyszíne a Kolozsári Kar Aulája.

3. Debreceni Egyetem
Lippai Balázs Roma Szakkollégium, Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar
Oktatók: Biczó Gábor és Szabó Henriett

2022 tavaszi szemeszterében a Lippai Balázs Roma Szakkollégium hallgatói számára szerveztük meg a Magyar Egyetemi Filmdíj kurzust. A szakkollégista hallgatók különböző, jellemzően alapszakos egyetemisták, akik a korábbi években rendszeresen vettek részt a szakkollégium keretei között működtetett filmklub foglalkozásokon. A kurzust a szakkollégisták mellett a Debreceni Egyetem Gyermeknevelési és Gyógypedagógiai Kar hallgatói szabadon választható tárgyként is felvehették. Az így összeállt csoporttal történő filmelemzés minden alkalommal izgalmas hallgatói értelmezéseknek nyújt teret. A kéthetente dupla óraként megszervezett kurzust a filmdíjra esélyes dokumentumfilmek megtekintésével kezdtük. A különböző pedagógus szakokon tanuló hallgatók, mint leendő szakemberek a filmekben bemutatott történetekhez szakmai oldalról közelítettek, éppen ezért lehetőséget biztosítottunk számukra, hogy a véleményeikben mutatkozó különbségeket megvitassák. A továbbiakban a játékfilmek feldolgozásával folytatjuk a félévet, érdeklődve várjuk, miként fogadják a hallgatók a 2022-es év Magyar Egyetemi Filmdíjra esélyes további alkotásokat!

4. Pécsi Tudományegyetem
Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Dokumentumfilm-rendezői MA szak
Oktató: Csönge Tamás


A Pécsi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán különleges kísérlet kezdődött a 2022-es év tavaszi szemesztere során a dokumentumfilm-rendezői mesterképzésen tanuló hallgatók részvételével.Önként jelentkezésről szó sem volt, a mit sem sejtő hallgatók a Filmesztétika kurzus felvételével automatikusan a program tesztalanyaivá váltak, hogy a filmes labor világtól hermetikusan elzárt falai között, steril környezetben vizsgálják meg a 2020-as év hazai filmes termésének legjavát. A körültekintően dokumentált foglalkozások különlegessége, hogy a francia újhullám történetének szellemében a kritikusi pozíciót kezdő, illetve leendő filmalkotók töltik be, míg a program vezető tanára elméleti szakemberként koordinálja munkájukat. A Magyar Egyetemi Filmdíj szempontrendszere alapján, fokozott elővigyázatossággal és az eredmények többszöri összevetésével, de a kreatív alkotói kibontakozást előtérbe helyező módszertannal választják ki a szakmai paramétereknek leginkább megfelelő filmes példányt.A februártól májusig tartó időszak „A” hetein a mozgóképes anyagokból történő mintavételezéseket követően a „B” hetek heves vitái (vagy csendes közmegegyezései) a filmek összetételének analizálására, filmnyelvi erősségeik és gyengeségeik kimutatására, lehetséges környezeti és kulturális hatásaik megállapítására épülnek.A mellékelt ábra a kísérlet kezdeti fázisának rekonstrukciója, a résztvevők valódi empirikus munkáját megelőző, sajtónyilvánosság számára készült kép, mely a kis létszámú, de lelkes csapat elkötelezettségét hivatott illusztrálni.

5. Szegedi Tudományegyetem
Bölcsészet- és Társadalomtudományi Kar
Média-, mozgókép- és kommunikációtanár szak
Oktató: Füzi Izabella


A Szegedi Tudományegyetem Bölcsészet- és Társadalomtudományi Karán a média-, mozgókép- és kommunikációtanár szakos diákokkal elemezzük a MEF-re jelölt 2020-as filmeket. A játékfilmeket és a dokumentumfilmeket külön bontásban tárgyaljuk, és a kurzus végén a szempontok mentén próbáljuk összehasonlítani őket. A három játékfilm közül a nyertes már kiválasztásra került a verseny szempontjai alapján, de a félév végégig még akár át is alakulhatnak a preferenciák.A filmelemző órákon a hallgatók mikrotanítás formájában próbálják ki egy-egy fogalomnak vagy elemzői szempontnak a bevezetését. A kortárs magyar filmek kifejezetten jó terepgyakorlatot jelentenek a jövő filmtanárainak a felkészülésében.

6. Debreceni Tudományegyetem
Bölcsészettudományi Kar
Oktató: Győri Zsolt


A Debreceni Egyetem Bölcsészettudományi Karán is beindultak a Magyar Egyetemi Filmdíj 2022-es eseményei. Az Angol-Amerikai Intézet lebonyolításában sorra kerülő vetítéseken és megbeszéléseken magyar és külföldi diákok moderátor vezetésével és előre meghatározott szempontok mentén értelmezik és vitáznak a filmek esztétikai értékeiről és kortárs kulturális és társadalmi relevanciájáról. A mezőny éles vitákat kiváltó filmjei az Éden és a Felkészülés meghatározatlan idejű együttlétre voltak, rendhagyó, a nézői elvárásoknak fityiszt mutató formavilágukkal erősen polarizálták közösségünket, de talán pont ezért szolgálhatják a kritikai gondolkodás fejlesztését. Filmklubként is működő vetítéseink egyik sajátossága a sokféle kulturális közeget képviselő közönség, ami új, esetenként meglepő szempontokkal gazdagítja a filmek értését. A három dokumentumfilm különösen alkalmasnak bizonyult arra, hogy a külföldi diákok számára közelebb hozza a magyar kultúrát és társadalmi valóságot.

7. Pázmány Péter Katolikus Egyetem
Szabad bölcsész filmtörténet, kommunikáció film szakirány és magyar szak
Oktató: Pócsik Andrea

A Pázmány Péter Katolikus Egyetemen egy remek csoport szerveződött szabad bölcsész filmtörténet, kommunikáció film szakirány és magyar szakos hallgatókból, különböző évfolyamokról. Mivel az elemzést, zsűrizést tanórán kívüli műhelymunkában végezzük, a résztvevők nem ismerték mind egymást. Ez nem akadálya a csoportmunkának, közös gondolkodásnak, érvek ütköztetésének: az egymástól tanulásnak. Az első alkalom ismerkedéssel kezdődött: mindenki választott egy filmhőst, akit kedvel, akire hasonlít vagy akire hasonlítani szeretne, s megindokolta választását. A műhelytagok nevei mellett ezek láthatók a fotón. A munka végén az elemzett filmek hőseiből keresünk majd párt…

8. Budapesti Metropolitan Egyetem
Művészeti és Kreatívipari Kar
Oktató: Pörczi Zsuzsanna

Budapesti Metropolitan Egyetemen a 2021/22-es tanév tavaszi szemeszterében indult másodszor a Magyar Egyetemi Filmdíj kurzus, az Integrált Társművészeti gyakorlat elnevezésű kurzusok között. Ennek a kurzuscsoportnak a sajátossága az, hogy a METU Művészeti és Kreatívipari Karának valamennyi mesterszakos hallgatója választhat a meghirdetett kurzusok közül, majd azután a félév során együttműködik más szakokon tanuló hallgatótársaival az adott projekten.Ebben a szemeszterben két csoport is indult, nappali és levelező képzésben. Mindkét csoport összetétele igen színes, a legkülönfélébb szakok képviseltetik magukat. A nappali csoport hallgatói: Bíró Barnabás, Sztyaszni Dóra, Kovács Lujza Design- és művészetmenedzsment szakon, Szente Szimonetta animáción, Szilágyi Júlia formatervező művész szakon, Hegyvári Tamás média design szakon, Géczi Zsófia televíziós műsorkészítőn, Pantyata Dóra, Jávorszky Dóra és Kocsis Katalin tervezőgrafikán tanulnak. A kurzus menete a METU-n az alábbiak szerint alakul. A hat versenyfilmet együtt megnézi a csoport, és ezt követően mindenki elemzést ír az alkotásokról. Az elemzések mentén a kurzuson beszélgetünk a filmekről és a filmekben bemutatott kérdésekről. A szemeszter végén valamennyi hallgató sorrendet állít, pontozza a filmeket, majd ki-ki az általa legjobbnak tartott filmről prezentál társainak, azzal a céllal (is), hogy meggyőző érveket mutasson be a film első helyre jelölésének alátámasztásához. Új elem a kurzusban, hogy interjú készül valamennyi film rendezőjével, amelyben a kérdések összeállítását, az interjúk rögzítését, a vágást, és valamennyi további feladatot a hallgatók végeznek el. Ezidáig Visky Ábellel és Schwechtje Mihállyal készültek el az interjúk, a héten további két beszélgetést tervezünk, Kocsis Ágival és Horváth Lilivel. Reményeink szerint eljutunk majd minden film rendezőjéhez.

9. Moholy-Nagy Művészeti Egyetem
Oktatók: Bényei Judit, Fábics Natália, Gyenge Zsolt

Filmdömping a MOMÉn! A hallgatók tematikus és/vagy formai kapcsolódások alapján kiválasztott filmeken keresztül elemzik és értelmezik a MEF versenyfilmeket a MOME mozijában.

10. Eszterházy Károly Katolikus Egyetem
Oktató: Szíjártó Imre

Az Eszterházy Károly Katolikus Egyetem hallgatói a Magyar filmtörténet III. szemináriumon Schwechtje Mihály Védelem alatt című filmjéről beszélgettek. Az órák a X. Eszterházy Film- és Médianapok keretében zajlottak.